Friday 28 June 2019

HARI RAYA 2019 - part 2

Assalamualaikum

Cerita accident tu amat-amat mengejutkan family cikwie. Semua benda terus jadi huru hara dan tak dapat nak buat seperti yang dah dirancang. Adik beradik ada yang begilir stay dekat hospital untuk jaga abg nusi, kak su & anak sulong beliau tina. Abg nusi patah kaki kanan dekat bahagian peha, kak su patah dekat pergelangan tangan and tulang pinggul dia tercabut dari landasan yang tina pulak patah kaki bahagian peha jugak belah kiri. Allahu...berat lagi bahu memikul bertambah berat dan seksa lagi badan yang menanggung. Sakit tu i pun tak dapat nak banyangkan macam mana, habis patah riuk dibuatnya. Sudahnya terperuk jelah i dengan anak dekat rumah. Nak pergi bazar area tengganu yang femes-femes pun tak dapat, pegi yang dekat-dekat dengan rumah je lah. Bukan tak boleh nak pergi tapi tak sampai hati nak tinggalkan mek dekat rumah sorang-sorang fikirkan anak menantu dengan cucu dia dekat hospital. Tapi dalam tak meriah tu sempat jugak lah mek buat tapai pulut dengan ketupat palas. I sehari sebelum raya merendang 3kg daging sorang-sorang..huhu sedih gila. Kalau ada ipar duai yang lain beramai-ramai meriah sikit dapur..tapi ye lah yang lain pun ada urusan masing-masing kan..so i anak beranak mek ayah dengan nazri anak beranak je la yang ada malam raya tu. Happy nak raya tapi tak sehappy macam selalu. :(

Oh i lupa nak cerita macam mana kejadian accident tu. Actually, time abg nusi dalam perjalanan ke bandar tengganu tu tiba-tiba ade 1 kereta persona yang keluar dari arah bertentangan nak buat u-turn. Yang persona ni baru je selesai makan untuk berbuka, kedai makan memang tepi jalan je..so diorang ni tadi keluar je kedai makan terus makan jalan tengah nak buat u-turn..sekali abg nusi ni dah dekat tak sempat la nak elak..jalan pulak tengah straight kan..tengah laju, mana sempatnya nak mengelak kalau dah tiba-tiba ade kereta masuk dekat depan.. itu yang bertembung tu.. Tapi mangsa dalam kereta persona tu dari sorang dah jadi 2 orang yang meninggal. Sorang meninggal dekat tempat kejadian witch is mak mertua pada driver, dan baru-baru ni dalam 2 minggu lepas driver tu pulak meninggal..driver tu pada mulanya koma je, tapi ye lah umur beliau tak panjang.. Al-fatihah untu kedua-dua mangsa. 




Ini lah tina, anak abg nusi yang sulong. Mujur lah adik dia yang lagi 3 orang tu tak pape. Tapi tu lah bila jadi macam ni sedih i tengok, mak pun terlantar, bapak pun terlantar tak dapat nak tengok keadaan anak nak jaga anak..sedih kan? moga tina dapat sembuh dengan cepat.. tina dah operate masuk besi. 


So pagi raya tu macam biasa lah, i mandi siapkan apa patut sempat hidangkan cikwie mek dengan ayah makan dulu buat alas perut sebelum pergi solat raya. I kan cuti makanya i la yang akan siapkan apa patut untuk pagi tu. Tapi tak ada apa pun sebab tengah malam raya tu ipar dah ramai balik.. so dorang dah prepair jugak sikit-sikit tengah malam tu. I membuta awal kepenatan merendang daging 3kg sorang-sorang hahahahaha! Mek masak nasi minyak, gulai ayam dengan buat jelatah sikit untuk raya pertama. Mek kata yang sakit tu sakit dah, yang sihat ni nak jugak makan nak jugak beraya kan.. lepas solat raya mek dengan ayah terus ke hospital bawak sekali bekal nasi minyak. 

Dalam pukul 1pm lebih dah dekat zohor cikwie ajak pegi beraya ke rumah mak cik pak cik dia yang dalam kampung tu jugak..adik beradik mek. Beraya la kami dengan kerata kakni, kakni anak beranak pun ikut jugak.. ada la dalam 3-4 buah rumah. Sampai semula kat rumah dah nak magrib. Hoih belengas anak-anak i,hahahaha.. eh bukan anak-anak je dengan mak pak dia berlengas hehe!!


Anak dara cikwie. Time ni babah dia belum balik dari solat raya lagi, i pun baru je lepas siapkan diorang, terus i ajak ke tangga ambik gambar. Yang aleen tu kemain eh? igt awak tu che ta? pandai sangat eh pose tak nak pandang kamera? kakak pia lentik is a must! haha



Hahahaha belom apa-apa aleen dah meguap 80 juta kali. 



Jadi lah...ini pun seksa ok nak mintak dorang ni bagi kerjasama. Stweeessss mak dia!

Korang tengok lah aleen tu! So tau la kan sape yang paling susah bagi kerjasam kat sini?

Dalam kereta dari 1 rumah nak ke rumah lain. Masing-maisng masuk kereta terus lembik. Padan muka. 

Masuk rumah ke dua, gone terus sampai ke hong kong. Hahahaha 








Gambar yang atas-atas tu saje i letak sini, untuk kenangan. Begini lah nasib raya kami untuk tahun ni.. nak buat macam mana kan, benda dah nak jadi. Apa pon ini semua pengajaran untuk kami & orang kat luar sana, kalau bawak kereta tu sila la fikir betul-betul dengan tindakan kita tu. Kadang salah dari orang lain, dah orang lain yang terpaksa menanggung kesalahan awak. Fikir sebelum bertindak. Ingatlah orang yang tersayang. FAHAM? 





No comments:

Post a Comment

Thanks yaaaa.... =)

Nuffangs Adds