Tuesday 6 May 2014

Supplement saya sekarang ni

Salam semua!!

Aritu eh dah lama kot saya ade cakap nak share supplement apa yang saya ambik time preggy ni kan.. so sekarang baru rasa rajin nak buat karangan, hekhekhek.. ;D

Masa mula-mula saya dapat tahu preggy saya just makan ubat yang klinik bagi je macam folic asid, vit B, vit C dan Iron. Ade la dalam 3-4 bulan setia dengan vitamin-vitamin tu lepas tu saya stop. Saya try makan obimin itu pun lepas kakak saye bagi tahu, dia cakap kalau tak nak susah2 nak telan banyak ubat beli la obimin tu senang makan tu sebijik je sebab semua khasiat dah ade dalam tu. Ok saye pun beli. Sebab checkup kat kerajaan depa tak kasi pun obimin.. so beli sendiwi. 




Beza kan antara yang atas dengan yang bawah, mesti la yang bawah lagi mudah. Sekali telan je semua dah ada. Hehehe... :)

Tapi before saya start makan Obimin tu saya ada la buat checkup dekat panel and tanya doctor ok ke tak if saya stop makan vit yang klinik KKIA bagi and makan obimin sahaja. So doc tu cakap no problem, just take the vit C je sebab dalam obimin vit C dia tak banyak. So saya pun makan dalam sebulan lepas tu ada checkup kat KKIA lepas tu tengok HB tak berapa cun. Dalam 10 lebih je. Sebelum tu 11-12. So macam ala..ni sebab Obimin ke ape ni ek, tanya nurse kat situ selain obimin ape lagi vit yang bagus tapi nak yang complete semua ada sebab tak nak telan banyak kali, hehe..so nurse kat situ bagi tahu yang Iberet Folic pun ok. Lagi pun iron dalam iberet lebih banyak dari obimin.. Oooo..ok mari beli Iberet pulak. 





bulan berikutnya sampai la sekarang saya makan iberet ni jaa.. ubat dia lebih kurang je macam obimin, warna pink. Nak kate besa tak jugak tapi ok la dari ubat klinik yang banyak tu...kan. Hehe.. Dan checkup bulan seterusnya saya dapat HB yang cantik. Tak la tinggi sangat dalam 11 lebih gitu jgk la..tapi ok la nurse cakap tahap normal dah. Heee... oh lupa nak cakap kalau nak HB lagi cantik kan, lepas makan vit ni makan la buah-buahan atau jus buah..sebab buah akan serap kan khasiat vit ni dengan lebih mudah pastu nanti perut pun lawas. Makan pagi lepas 2 jam sarapan atau lepas 2 jam makan tengah hari. Sebab saya tak leh telan ubat pagi2 kalau perut kosong. Hehe.. 



Untuk malam saya amik Shaklee Ostematrix. Yang ni kawan dengan kakak ipar saya yang suggest kan. Sebab saya kan tak berapa gemar dengan susu so makan ni dapat cover balik calsium yang kita tertinggal tu. Kalau kita tak minum langsung susu ambik dalam 3-4 biji satu hari tapi saya ade jugak minum susu tapi sekali sehari je so saye ambik 2 biji setiap malam sebelum tidur. Jangan ambik sekali dengan vit lain ya, ambik ni masa nak tidur sebab khasiat dia kan macam susu, susu kita minum kan sebelum tidur..kalau nak makan vit ni minum dengan susu pun boleh. Tapi memang bagus ostematrix ni sebab saye kurang la sakit2 pinggang ni pastu lutut pun tak rase sakit cramp kaki akan terjadi bila saya buat2 malas nak makan. Hehehe.. kalau makan and tak missed mesti tak cramp kaki malam2. Hihihi... 




susu pulak jenis ni je la start dari kandungan masuk bulan ke-3. Hahaha.. sebelum tu rajin la jugak minum susu untuk preggy tu kan, macam anmun dengan anfa mama tu tapi lepas tu rasa muak. And tiap kali nak minum memang kene paksa macam kene minum racun, kadang2 minum sikit je pastu muntah balik.. The susah2 saya pun beli je la susu HL strawberry ni buat stock kat rumah. Simpan dalam fridge sonang nak minum tuang je. Minum sejuk2 memang sedap. Tapi nak yang strawberry je yang vanilla tak suka, yang coklat muak. Bhehehe... Ala takpe kan, janji susu... ;)






Soya dengan jus delima ni saya buat makanan tambahan. Minum soya tu tak la selalu, dalam seminggu 2 ke 3 kali je. Pastu jus delima saya makan malam. Kalau nak elok dia kene makan pagi sebelum sarapan, as i said just now saye tak boleh terima apa2 supplement bila perut kosong tambahan saya kan ade gastrik, so saya makan lepas makan malam dalam 1-2 jam lepas makan.. then 1/2 jam - 1 jam sebelum tidur baru minum susu dengan makan shaklee ostematrix tu.

Lain orang lain cara pemakanan nya betul tak. Tapi saya tak kisah la janji vitamin saya ambik pastu janji anak dalam perut ni sihat. Tiap kali pegi checkup buat masa ni Alhamdulillah semua ok2 aje. Tak pernah lagi la ade masalah pelik2, harap-harap sampai baby lahir pun takde pape masalah, insyaAllah... Doa kan saya dengan baby sihat ye kawan2. Kalau ada apa2 lagi yang baik untuk saya makan tu share2 la ye, sekarang dah masuk 31weeks. Huuuuu...kejap je kan tak lama lagi baby pun pop out. Tak sabar nak jumpa awak baby!! :D



(gambar semua saya ambik kat pokcik gugel, malas nak snap satu-satu..hehe).





























2 comments:

  1. waaa banyaknya supplement.. sy ni start 2nd trimester, folic asid pun takleh telan... lama gak la stop amek ubat2 tu sume... sbb asal makan je muntah..so jd fobia.... now gagahkan jugak makan tp asid folic je... pati delima kadang2 telan... susu kambing pun kadang2 kalau teringat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaahhh...susu kambing! Saye susu satu jenis tu je dapat telan..huhu. Takpa janji folic asid dah ade, tapi calcium tu penting jugk tau bak kate somi saye kalau tak cukup calcium "umur 35 semua gigi rongak" hahaha.. ;) So tu yang saye ambik supplement yang ade calcium. :)

      Delete

Thanks yaaaa.... =)

Nuffangs Adds